Vleessector toont grote weerbaarheid
Heb jij ook onlangs genoten van een lekker stukje Belgisch vlees, in de pan of op je barbecue? Heerlijk toch? Dankzij het mooie weer konden onze vleesverwerkende bedrijven zo tijdens de coronacrisis toch voor een deel het verlies op heel wat exportmarkten compenseren. Wij gingen de temperatuur meten bij Michael Gore van sectorfederatie FEBEV: hoe gaan hun #FoodHeroes om met de uitdagingen van de coronacrisis?
Vooreerst een dikke merci aan al onze mensen die zijn blijven werken in de huidige omstandigheden om ervoor te zorgen dat we allemaal lekkers op ons bord krijgen. Wat de Belgische vleessector kenmerkt, is de grote weerbaarheid van de bedrijven. Daarvan ben ik echt onder de indruk.
Voor de vleessector is het belangrijk om continu de dialoog aan te gaan tussen werknemers en werkgevers. Samen komen ze tot oplossingen, zoals het verstrekken van beschermende mondmaskers of het maken van afspraken rond het transport van en naar het werk. Anderzijds werden risicobeoordelingen uitgevoerd met het oog op social distancing en door erover te waken dat niet te veel mensen tegelijk in kleedkamers of kantines zitten. FEBEV ondersteunt zijn leden dan ook door het opmaken van een beheersplan waarin een stappenplan is opgenomen. Het geeft de bedrijven een houvast voor de acties die van hen worden verwacht.
Paradepaardje raakt buiten adem
Voor de bedrijven uit de vleessector is het een echte uitdaging om vandaag nog te kunnen produceren, wetende dat er bedrijven zijn die hun markten grotendeels zijn kwijt gespeeld.
“Onze sector is sterk export-georiënteerd, vooral voor varkensvlees, rund wat minder; het stilvallen van de horeca in België en in veel Europese landen heeft een zeer grote impact op wat we vandaag op de markt kunnen afzetten. Dat zet bedrijven onder druk, omdat het grootste deel van de varkensvleesproductie bestemd is voor export. Export is als het ware ons Belgisch paradepaardje, maar vandaag zitten we met een nieuw probleem dat versterkt wordt door de gevolgen van de Afrikaanse varkenspest die de mogelijkheden voor onze varkenssector nog verder beknot”.
Bewust kiezen voor producten van bij ons
Het feit dat mensen de voorbije maanden meer zelf kookten en dankzij het zonnige weer meer buiten gingen, en hun barbecue weer boven haalden, helpt de vleessector deels om het hoofd boven water te houden.
“Laten we eerlijk zijn: alles wat we kunnen doen om onze producten van bij ons te ondersteunen, helpt. We zetten maximaal in op de promotie van onze producten. Bovendien bezorgen we veel informatie over hoe de mensen met onze producten een divers palet kunnen maken en plezier kunnen scheppen om van thuis uit iets te bereiden.”
Dat genieten en plezier scheppen moet ons allemaal inspireren om dat te blijven doen. De focus op lokale consumptie en het bewust kiezen voor producten van bij ons wordt uiteraard voor de vleessector nog belangrijker in deze tijden.
Minder seizoensarbeiders, meer kosten
De problematiek rond het tekort aan seizoensarbeiders die verschillende sectoren ervaren, voelden we ook bij ons. Het is een grote uitdaging. Seizoensarbeiders verplaatsen zich in groepen en hun aantal wordt door de uitbraak van het coronavirus beperkt qua vervoer. Dat brengt grote kosten met zich mee door de nodige herorganisatie van het transport van deze mensen. Bedrijven hebben ook geen zicht op hoe deze kosten zich verder in de keten gaan manifesteren. Ze hebben daardoor extra kosten die ze niet kunnen verrekenen aan andere schakels.
Helden van vlees en bloed
Dat ook de food heroes uit de vleessector menselijk en solidair zijn, is een feit en nu meer dan ooit. Bedrijven uit de sector doneerden kilo’s voeding in samenwerking met de voedselbanken. Anderen schonken ook beschermingsmateriaal zoals overtrekschorten en schoenbeschermers aan zorgcentra’s of lanceerden speciale acties zoals “barbecue at home” om barbecuepaketten aan huis te leveren en te bezorgen aan zorginstellingen.