Barbecue à la quarantaine, met een Belgisch sausje over
Van de barbecues in quarantainestijl tot de vele Belgen die binnen zelf hun potje koken: iedereen haalt toch een beetje troost uit van onze lekkere Belgische sausjes... We kunnen het niet beter verwoorden dan Devos Lemmens: “Nog even volhouden. Dan zitten we binnenkort weer samen aan tafel”. Hoe stellen de sauzenproducenten en hun #FoodHeroes het sinds de uitbraak van de coronacrisis? Wij spraken met David Marquenie, secretaris-generaal van Culinaria.
"Nu we met z’n allen massaal thuis zitten, kokerellen we ook vaker. En van zodra het zonnetje schijnt, komt de barbecue tevoorschijn. En wie barbecue zegt, zegt natuurlijk sauzen! Ook frituren zijn vaak nog open, en daar hoort ook natuurlijk een sausje bij. Gelukkig dus blijft dit deel van de afzetmarkt nog aanwezig, al is het voor sommige producenten onvoldoende om het verlies te compenseren als gevolg van de sluiting van de horeca.”
Veiligheid voorop
De helden uit de sauzensector geven dag in dag uit het beste van zichzelf. Want het is dankzij hen dat we blijven genieten van een lekkere dressing op een slaatje, mosterd bij onze kaasblokjes en sausjes bij de frietjes. “En daarbij staat de gezondheid van onze #FoodHeroes voorop”, vult David aan. “Social distancing is hierbij belangrijk, en waar dit moeilijker te realiseren is, wordt gewerkt met mondmaskers of andere beschermingsmiddelen.”
Conserverie et Moutarderie Belge bijvoorbeeld gaf hun medewerkers herbruikbare mondmaskers met het #FoodHeroes logo op. Aan de ingang kregen de helden nog een extra beetje morele steun in de vorm van een spandoek met een bedanking!
Manna Foods polste bij hun #FoodHeroes hoe ze het werk nog meer werkbaar kon maken. Daaruit vloeiden een aantal concrete acties voort. Zo kregen de helden een “survival pakket” met desinfecterende handgel, handschoenen en natuurlijk: sausjes! Daarnaast gaven ze hun helden de mogelijkheid om hun boodschappenlijstje door te sturen, zodat Manna Foods voor hun boodschappen konden zorgen.
Allesbehalve evident
Maar de sector staat ook voor een aantal uitdagingen. “Voldoende werknemers vinden en ze gemotiveerd houden is er één van”, vertelt David. Ook het wegvallen van de horeca heeft natuurlijk een impact op de sector. En dat baart de sector zorgen: “We krijgen signalen dat sommige horeca-uitbaters aan hun leveranciers laten weten dat ze hun facturen niet zullen betalen. Dat is natuurlijk zeer gevaarlijk, want inactieve bedrijven kunnen dus de financiële draagkracht van bedrijven die wel nog actief zijn in gevaar brengen.”
Ook het onderhouden van machines brengt soms ook moeilijkheden met zich mee, zeker wanneer dat gebeurt door externe firma’s. En dan zijn er nog de logistieke kopzorgen. “De nodige grondstoffen tot in het bedrijf krijgen en de afgewerkte producten tot bij de klant is soms een uitdaging. En dit in een context waar we contacten zoveel mogelijk moeten vermijden, waar enkel noodzakelijke verplaatsingen toegelaten zijn, personenvervoer beperkt wordt en grenzen streng gecontroleerd worden. Allesbehalve evident dus!”
Onze sauzenproducenten houden stand
Deelt het coronavirus rake klappen uit aan onze sausjesmakers? “Wees gerust: de meeste van onze bedrijven houden goed stand, maar er zijn er toch ook die hun productie sterk hebben zien dalen. Deze situatie mag niet al te lang meer duren”, laat David weten. “De sauzensector is zeer divers. Niet alleen het assortiment en de grootte van de bedrijven, maar ook de afzetmarkt. Sommige bedrijven richten zich voornamelijk op consumentengoederen, die producten vind je terug in supermarkten. Andere hun voornaamste klanten zijn de horeca en de food service. Die laatsten zien hun productie zeer sterk afnemen.”
Maar nu we met z’n allen massaal thuis zitten, kokerellen we ook vaker. En van zodra het zonnetje schijnt, komt de barbecue tevoorschijn. En wie barbecue zegt, zegt natuurlijk sauzen! “Ook frituren zijn vaak nog open, en daar hoort ook natuurlijk een sausje bij”, vult David aan. “Gelukkig dus blijft dit deel van de afzetmarkt nog aanwezig, al is het voor sommige producenten onvoldoende om het verlies te compenseren als gevolg van de sluiting van de horeca.”
Sauzenhelden steunen andere helden
Ondanks de uitdagingen die de coronacrisis met zich meebrengt, stellen onze #FoodHeroes zich solidair op tegenover andere helden.
Conserverie et Moutarderie Belge schenkt 1.000 maskers aan de helden die werken in een beschutte werkplaats, maar ook aan de zorgsector.
Laten we de organisaties niet vergeten die voedselhulp voorzien voor wie dat hard nodigt heeft. Daarom schenkt Pauwels maar liefst 30 paletten pastasaus aan de Voedselbanken.
Familiebedrijf VanCamps werkte mee aan de een schenking van gastronomische pakket aan het zorgpersoneel van AZ Groeninge in Kortrijk.
En tot slot deelde La William beschermkledij uit het personeel van AZ Blasius.